22 januar 2007

Restauranter er sure på internettet

I sidste uge kunne bl.a. B.T. berette om, at internetbrugere i stadig stigende grad anmelder restauranter i København.

Det er faldet Henriette Noll Bernstorn fra restaurant Era Ora for brystet, da vi almindelige mennesker jo slet ikke ved, hvad vi skal være opmærksomme på, når vi spiser på en restaurant. Ifølge Bernstorn er det hovedsageligt folk, der er utilfredse, der sætter sig og anmelder en restaurant på eksempelvis AOK, mens de tilfredse kunder ikke gør det.

Jeg synes, det er tegn på en grov undervurdering af internetbrugerene. Netop disse såkaldte "user-to-user" features er noget af det, der kendetegner tidens internet allermest (en del af Web 2.0, hvis du vil bruge buzzwords). Men den overflod af brugermeninger, denne type tjeneste medfører, er netop også medvirkende til, at vi som internetbrugere filtrerer informationen langt mere, end vi hidtil har gjort.

Det er vel de allerfærreste, der kan finde på at droppe en velrenommeret restaurant, blot fordi en person, der ikke engang vil sætte sit navn på sin mening, skriver, at maden smager af muggent opvaskevand eller det, der er værre.

Brugerne lytter ganske rigtigt til hinandens meninger, men vi søger også meninger fra andre brugere med samme karakteristika som os selv. De fleste andre filtrerer vi ud.

I virkeligheden er der jo ikke langt fra den måde, internettet benyttes på, til den måde, vi til dagligt taler sammen på. Hvis mine venner har haft en dårlig oplevelse på en restaurant, lytter jeg til deres kritik og lader den muligvis få afgørende betydning for, om jeg besøger restauranten fremover. Men hvis en person, jeg ikke kender eller kan identificere mig med melder ud, at maden på en given restaurant er elendig, tager jeg det med et gran salt.

Et eller andet sted håber jeg, at Henriette Noll Bernstorn blot benytter dette som skjult PR, men jeg tror det ikke. Jeg tror desværre ikke, hun har styr på tendenserne på internettet i dag. Havde hun haft det, kunne hun hurtigt vende det hele til egen fordel.